Innovatie is niet langer een toverwoord. Het is een krachtig tool waarmee we de komende jaren een draagvlak zullen creëren om onze wereld anders – en hopelijk ook beter te maken. Innovatie vinden we in alle sectoren: van de industrie over de medische wetenschap tot – jawel – ons bord. De voeding van gisteren is niet meer de voeding van vandaag en wat we vandaag eten zullen we morgen misschien niet meer eten. Of tenminste anders eten.
Vandaag wordt bepaald wat we morgen eten. Binnen voedingsopleidingen moeten we zorgvuldig maatschappelijk trends volgen en anticiperen. Bedreigingen moeten opportuniteiten worden. Binnen de opleiding bakkerij wordt geëxperimenteerd om pakweg het duurdere tarwe deels te vervangen door goedkopere peulvruchten. Vegan patisserie zonder het gebruik van dierlijke melk of eieren komt steeds vaker op het schap. Allergenen staan op iedere verpakking of menukaart vetgedrukt en alcoholvrije alternatieven bieden steeds meer tegengewicht. En dit zonder aan smaak in te boeten. Smaakvol eten blijft ook de komende jaren allesbepalend. Want we zijn nu eenmaal Bourgondiërs en die mindset zullen we moeilijk veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is de aanpak en de kijk tegenover ons eten en onze manier van consumeren.
Waarom zou een slager zich niet profileren met een assortiment vegetarische en veganistische burgers? De expertise is er, de know how evenzeer én ook het doelpubliek wordt steeds groter. Misschien eten we over enkele jaren insecten zoals we nu garnalen pellen? Moeten we kweekvlees zien als een ‘raar alternatief’ of als een ‘moderne oplossing’ voor onze vleesconsumptie?Het zit allemaal tussen de oren, maar die bewustwording moeten we vandaag meegeven aan de volgende generatie topchefs, patissiers, bakker en slagers. Zij zullen de komende decennia onze hoogsteigen eetcultuur en onze ruime gastronomie verder op de wereldkaart moeten zetten.
Sinds kort traden mensen als Caroline Vercauteren en Pieter-Jan Lint toe tot onze raad van bestuur. Caroline werd verkozen tot ‘vrouwelijke ondernemer van het jaar’ en profileert zich als flexitariër die bewust omgaat met voeding en de consumptie van vlees, vis of (biologisch) geteelde groenten en fruit. Ze pleit ervoor dat we 130 jaar slagerijkennis vakmatig kunnen inzetten om naar futureproof gezonde, maar smaakvolle voeding te gaan. Pieter-Jan is de certitude binnen gastronomie waarbij enkel gebruik wordt gemaakt van plantaardige producten. Innovatie en duurzaam gaan hand in hand en het is vandaag dat die bewustwording moet worden meegegeven. Het is geen en/of verhaal maar een en/en verhaal waarbij we dagelijks onze nieuwe foodies moeten kneden tot vakmensen die een brede kijk hebben om het steeds complexer wordende voedingslandschap.